Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen zich creatief en expressief ontwikkelen doen we op onze school aan cultuureducatie. Wij brengen de kinderen in aanraking met verschillende vormen van kunst en cultuur. Hierdoor leren ze, op verschillende manieren, en met een open blik, naar dingen te kijken. Vanuit deze betrokken houding kunnen zij hun eigen talenten (verder) ontplooien. Zij leren daarbij te reflecteren op eigen én andermans werk. Dit doen we op een respectvolle manier zodat ook de sociale veiligheid bewaakt blijft.
Cultureel erfgoed
De leerlingen verwerven ook enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Plezier vormt bij dit alles de basis. We willen ervoor zorgen dat kinderen succes ervaren en dat hun zelfvertrouwen groeit.
Lessen beeldende vorming
Aansluitend op de thema’s van onze methode voor wereldoriëntatie (DaVinci) volgen onze leerlingen lessen beeldende vorming. Bepaalde materialen en technieken komen jaarlijks aan bod gedurende deze lessen. De leerlingen leren de mogelijkheden ervan kennen en ontwikkelen zich in het gebruik ervan. Zij leren zich er op verschillende manieren mee uit te drukken en leren erop reflecteren. De lessen beeldende vorming vormen een leerlijn voor groep 1 tot en met 8. Op onze school werken we met een (expert) vakdocent voor beeldende vorming.
Zelfstandig werken en samen
Binnen een thema zijn de lessen zo opgebouwd dat er ruimte is voor verkenning en onderzoek, het aanleren van technieken en experimenteren. Onze leerlingen leren zelfstandig te werken aan een eigen ontwerp, maar ook in samenwerking met anderen. Groep 1 en 2 volgen met de lessen beeldende vorming de seizoenen. Het uitgangspunt voor deze lessen is materiaalverkenning, onderzoek en spelend leren.
Materialen
Daar waar kan werken we met duurzame, natuurlijke en gerecylede materialen.